ONTV

Prøv det nye ONTV 6.0 - klik her!

TV-nyheder: Synes du DR skal have flere penge?

Afstemning

Ja. DR er vigtigt og skal videreudvikles.

Nej. DR må klare sig med deres nuværende 3,543 milliarder kroner

Fjern licensen helt og privatiser DR.

Ved ikke

#1 - 13.11.2009 13:25

Morten Trolle
Morten Trolle
Administrator
­
Citér Besvar
Hej,

DR er nu ude og fiske efter flere penge.

DR's generaldirektør, Kenneth Plummer, vil gerne have lov til at hæve licensen med 128 kroner fra 2010 til 2012.
...
DR vil have øgede licensindtægter til at lave dramaserie for 100 millioner kroner og flere nyheder for de unge.

Kilde: fyens.dk
Læs hele artiklen her: http://www.fyens.dk/article/1364478

DR modtager ifølge fyens.dk i dag 3,543 milliarder kroner i licensindtægter.
Licens er fordelt lige (nogle vil sige skævt) udover alle licenspligtige. Dvs. alle betaler samme beløb uanset indtægt.

I dag skal du betale licens, hvis du har en følgende ting:
- Et fjernsyn
- En mobiltelefon (der kan modtage data, dvs. alle moderne mobiler)
- En internetopkobling over 256k (dvs. enhver internet forbindelse nu til dags)

Jeg beklager, hvis afstemningen er farvet af min personlige holdning
­

#2 - 13.11.2009 13:39

Morten Trolle
Morten Trolle
Administrator
­
Citér Besvar
Også til min personlige holdning.
Kunne jeg vælge DR fra ville jeg gøre det uden tøven.

I min verden har DR 1 kanal jeg gider, men som hurtigt kan erstattes. DR Ramasjang. Super børnekanal, men den har ikke noget, som jeg ikke får i mit kabel-tv abonnement (Disney Channel og Playhouse Disney).

TV2 gider jeg godt. Både TV2, Zulu og News. Men de modtager ikke licenskroner. De får mig bekendt en smule, men de går direkte i lommerne på de lokale TV2 regioner. (Hvis jeg ikke tager helt fejl).

DR laver ikke nogle nyheder jeg ikke får hos tv2.dk eller TV2 News (og TV2 Nyhederne). Faktisk undgår jeg gerne DRs "TV-avisen" og zapper over på News i stedet.
Ja, DR har nogle flotte dramaserier. Men ikke noget jeg vil betale 2260 kroner om året for at nyde. Så hellere købe 10 gode dvd film
DR laver generelt ikke noget, jeg ikke får i mit normale kabel-tvs abonnement.

Derudover mener jeg klart, at DR skævvrider konkurrencen i Danmark. Der er ikke nogle kanaler der kan konkurrere. Nævn en kanal du ville betale 2260,- kroner om året for at se? Det er 188,- kroner hver måned. Den pris kan du få 30 kanaler for i dag. I stedet får jeg søren ryge på plejehjem m.v.

Min holdning er, at DR må privatiseres eller lukkes. DR må starte med at vise annoncer eller opkræve penge for dem som gider se det (og betale for det). Hvis DR ikke kan overleve på det, så har DR ikke noget eksistens grundlag.
Og ja. Staten har brug for en nyhedskanal, hvis en katastrofe indtræffer. Det er meget fint at dr.dk altid skal være tilgængelig og DR altid skal kunne sende m.v. Men så kunne staten lave deres egen akut nyhedsservice og lave en aftale med TV2 News om muligheden for at sende via dem, i tilfælde af en akut katastrofe.
Og hvis den katastrofe indtræffer, så er jeg sikker på pressen står på spring alligevel for at informere os i hoved og røv
­

#3 - 28.11.2009 23:34

Rene
­
Citér Besvar
vil gi' morten helt ret: dr har intet at byde på, som er mere end 2260 kr værd pr år!

medielicensen er bare en slags lovlig tvang, som ingen af os kan blive fri for.. jeg mener, der findes ingen andre virksomheder i danmark, som har lovens ord på at man SKAL købe deres produkt, det synes jeg er helt forkert..

og ja, det er da en god idé at vi alle sammen har mulighed for at blive informeret om katastrofe eller krise tilstande i danmark, men det koster altså bare ikke 3,5 milliard som tidligere nævnt (iflg. min viden er tallet 4,9 milliarder).. og helt ærligt, så mange katastrofer har vi jo heller ikke dk, heldigvis..

men jeg er ret sikker på at jeg nok skulle finde ud af den slags alligevel, enten igennem aviserne, nettet, eller mine flinke naboer.. men at dr og kulturministeren kan tvinge mig (og langt fattigere mennesker) til at betale er bare absurd, og det burde stoppes..

det drejer sig vel i virkeligheden om, at hr plummer og resten af dr-folket er bange for at miste jobbet hvis dr bliver betalingskanal.. og med al respekt, de har jo ikke en chance mod de kommercielle tv-kanaler.. jeg kender ikke ret mange som vil betale ca. 2000 om året for at se dr, når man kan få langt mere hos viasat eller canal digital, eller i mit tilfælde den lokale antenneforening.

dr er bare en nazistisk organisation..
­

#4 - 15.05.2010 01:56

malmgren
­
Citér Besvar
Hold da op!

Er det de blå drenge der sidder snakker? privatiseres..?
Aldrig i livet... DR er og bliver Danmarks national kanal nr.1

Tænk på hvad jeres licenspenge udretter:
Musik og kultur udvikles med bl.a. nye musikere

Du får også: DR1, DR2, Ramasjang, DR K og HD og masser af god radio..

>www.dr.dk er en medie uden lige: Masser af tv på nettet(kæmpe arkiv) gammelt og nyt, musikandmeldser, filmandmeldser og andre kulturelle ting. Net radio og nyheder som ikke er så farvede som tv2.. også lige min favorit som er pirat tv(masser af satire og oplysende programmer)..

OGSÅ MIT BEDSTE ARGUMENT: INGEN REKLAMEPAUSER PÅ 2-5 min...

Reklamer er jo til at brække sig over, og det hele bliver mere og mere amerikaniseret herhjemme...

Tænk engang på det... er 2000 kr. så for meget at forlange..

lige en sidste ting

Har læst nogle tidligere indlæg, og i kan jo ikke fornægte at DR laver fandens godt tv.. For i har jo set det meste.. ALT fra dramaserier(Matador, Krøniken og rejseholdet bare for nævne nogle serier der er fantastisk produceret..) OG (Deres satire programmer er jo også helt klart KLASSE for sig selv)

RENE:
og ja, det er da en god idé at vi alle sammen har mulighed for at blive informeret om katastrofe eller krise tilstande i danmark, men det koster altså bare ikke 3,5 milliard som tidligere nævnt (iflg. min viden er tallet 4,9 milliarder).. og helt ærligt, så mange katastrofer har vi jo heller ikke dk, heldigvis..

dr er bare en nazistisk organisation.

Tag dig sammen!
­

#5 - 16.05.2010 06:47

Ændret 16.05.2010 06:49

Casper
Casper
ONTV Pro bruger
­
Citér Besvar
Musik og kultur udvikles med bl.a. nye musikere. OG?

Du får også: DR1, DR2, Ramasjang, DR K og HD og masser af god radio. "juhuuu"

>www.dr.dk er en medie uden lige. Jeg bruger det aldrig! Der er virkelig intet spændende der!

Personligt har jeg intet imod reklamer, du skal jo bare kigge på dem og det er det!

Så er 2000,- for meget for alle de lækerier du remser op? JA I DEN GRAD!!

­

#6 - 16.05.2010 11:13

Morten Trolle
Morten Trolle
Administrator
­
Citér Besvar
Til malmgren:

Der er ikke nogen som tvinger DR til vise reklamer jo. Det kan de da bare undlade.
Men jeg kan ikke se, hvorfor vi alle skal tvinges til at betale?

Jeg vil ærligt erkende, at jeg bruger Ramasjang til min datter. Og hun er da tosset med Bamse og Kylling & Kaj og Andrea. Derfor har jeg købt alt dette på DVD'er i massevis (50-100 kr. for 2 afsnit). Og kigger jeg rundt hos familie venner har de sørme også de dvd'er liggende. Og min datter har da også t-shirts med kaj og andrea og kjoler med bamse på. Så DR må næsten ligefrem tjene penge på de produkter.

Hele problemet er, at vi tvinges til at betale for et produkt vi ikke ønsker at bruge.
Havde jeg ikke DR ramasjang, så var der Disney Channel (også reklamefrit så vidt jeg ved???)

TV2 får ikke del i licenskronerne og jeg synes godt nok de klare sig ganske flot. Og jeg mener TV2s nyhederne er lagt bedre end noget DR nogensinde har hostet op. Og hvad sker der for DR Update?? Er det ikke en falliterklæring sammenlignet med TV2 News?
Fjern restriktionerne på TV2 og lad dem lave TV efter deres egne ønsker og så ville det blive en sund forretning. I dag tvinges TV2 til at vælge eksterne studier (de må kun lave nyhed og aktualitet i egne studier), de tvinges til at sende en bestemt procent opdelt flade, de må ikke lave nye tv-stationer lige meget, hvor billigt de kan gøre det og de må ikke sende reklamer midt i udsendelser (uansete om de vil det eller ej).

Det eneste jeg ønsker er, at man gør DR til et valg. Så kan dem som vil se DR købe DR og os som kan leve uden kan få lov at bruge vores penge på noget andet der gør os glade, fx reklametv
­

#7 - 16.05.2010 13:56

malmgren
­
Citér Besvar
Men jeg kan ikke se, hvorfor vi alle skal tvinges til at betale

kaj og andrea, bamse og kylling og andre af DRs programmer er jo produceret for dine licenspenge..

Jeg vil ærligt erkende, at jeg bruger Ramasjang til min datter. Og hun er da tosset med Bamse og Kylling & Kaj og Andrea. Derfor har jeg købt alt dette på DVD'er i massevis (50-100 kr. for 2 afsnit). Og kigger jeg rundt hos familie venner har de sørme også de dvd'er liggende. Og min datter har da også t-shirts med kaj og andrea og kjoler med bamse på. Så DR må næsten ligefrem tjene penge på de produkter.

Ja de tjener penge... Det er der da ikke noget nyt i, at forretninger der vil overleve skal have et profit.. Medarbejderne skal også have løn.. Husleje der skal betales..osv.. Der er ikke nogen der tvinger jer til at købe diverse merchandise..

Det sjoveste er dog du siger at tv2 klare sig flot... De har jo kæmpe underskud, bl.a. pga en radiostation.. På trods af flere og flere reklamer på kanalen...

Desuden så går 1/4 del af licenskronerne til staten i form af moms.. sidste og ikke mindst kan du takke regeringen for at der ikke er statsstøtte til tv2 længere..

Gode nyheder?
TV 2 er flere gange blevet kritiseret for at have bragt usande oplysninger, bl.a. om de såkaldte Triple A-bande i 2005, om p-pillen Yasmin i programmet Dags Dato i 2007.

­

#8 - 16.05.2010 15:48

Morten Trolle
Morten Trolle
Administrator
­
Citér Besvar
Hej Malmgren,

Det jeg mener vedr. bamse og kylling er jo netop, at jeg betaler for det når jeg køber deres dvd'er. Jeg betaler for det ved at købe deres merchandise.
Det kan sagtens hænge sammen uden licens kronerne.

Du omtaler i dit tidligere indlæg dr.dk. Men virkeligheden er, at du kun kan bruge det, hvis du køber en PC med Windows og denne rette medieplayer installeret. Os Mac og Linux brugere har ingen glæde af DRs online tv arkiv.

TV2 klare sig jo flot. Ja, radiostationen var en brøler, en dårlig beslutning. Men de løber rundt (se man bort fra denne).

Mig bekendt er der ikke moms på licenskronerne?

Og TV2 producere gode nyheder. DR har også lavet brølere i deres dækninger. Skal vi dømme hele TV2s nyhedsdækning pga. enkelte medarbejderes brølere?
­

#9 - 16.05.2010 17:08

Rene
­
Citér Besvar
Malmgren,

det drejer sig jo ikke om hvad de sender af "gode" eller "dårlige" programmer, fordi det vil altid være en smagssag.. Du er tydeligvis tilfreds med DR, og fred være med det!

Men du er vel ikke så snæversynet, at du tror at HELE Danmark deler lige præcis DIN smag hvad angår TV/Underholdning?

Sagens kerne er jo, at man ikke kan fravælge leveringen af tv- og radio-signal fra DR, og er dermed pålagt fra lovens side, at betale for et produkt som man måske ikke er interesseret i.

DR arbejder endda aktivt på, at øge deres indtjening igennem lovgivning.. Eksempelvis ved at sige, at hvis bare man har et 56kb modem (og dermed adgang til dr.dk), jamen så skal man punge ud..

Synes du selv, at det er helt rimeligt?

Hvordan ville du ha' det, hvis en pusher tvang dig til at tage et skud heroin, selvom du slet ikke vil?

Eller hvis Tuborg kunne tvinge dig til at købe 6 bajer om dagen, selvom du ikke drikker alkohol?

Det er måske en ekstrem sammenligning, men i og for sig er det samme "strategi" som bliver anvendt..

Nej, hvis man kan li' DR og deres produkter, så skal man ha' mulighed for at VÆLGE det, på lige fod med alle andre tv- og radio-kanaler.. Man skal ikke tvinges til det..

Og nogle af de programmer du nævner får mig til at skælve.. Matador? Krøniken? Helt ærlig.. Det er fint hvis man er 70 år gammel, men det er jeg så ikke helt endnu..

Nej, jeg vil gi' Morten ret:

Det eneste jeg ønsker er, at man gør DR til et valg. Så kan dem som vil se DR købe DR og os som kan leve uden kan få lov at bruge vores penge på noget andet der gør os glade, fx reklametv

Fés den ind?
­

#10 - 16.05.2010 22:04

malmgren
­
Citér Besvar
Til Morten:
Mig bekendt er der ikke moms på licenskronerne?

Lad os lige tage et kig på nogle facts istedet for bare at slynge noget ud..
DER SKAL BETALES MOMS!

Licens fordeling er som forneden..
http://www.dr.dk/OmDR/Fakta%20om%20DR/N%C3%B8gletal/20060424134900

TV2 klare sig jo flot. Ja, radiostationen var en brøler, en dårlig beslutning. Men de løber rundt (se man bort fra denne).

Tv2s regnskab
http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/r%C3%B8de-tal-i-tv-2-s-regnskab/?id=29449208

Til Rene:
Men du er vel ikke så snæversynet, at du tror at HELE Danmark deler lige præcis DIN smag hvad angår TV/Underholdning

Nej det er jeg ikke.. har ikke selv set matador, men ved der er mange andre der syntes det er noget af det bedste.. Huset på christianshavn og andre ting er også produceret af dr, og det var blot for at tage nogle eksempler på noget der er kommet ud af licenskronerne... Derudover er der udvikling inden for kultur og musik.. Som nævnt tidligere er der en hel del musikere der har fået deres gennembrud pga. dr.

DR arbejder endda aktivt på, at øge deres indtjening igennem lovgivning.. Eksempelvis ved at sige, at hvis bare man har et 56kb modem (og dermed adgang til dr.dk), jamen så skal man punge ud..

Synes du selv, at det er helt rimeligt?

Hvordan ville du ha' det, hvis en pusher tvang dig til at tage et skud heroin, selvom du slet ikke vil?

Eller hvis Tuborg kunne tvinge dig til at købe 6 bajer om dagen, selvom du ikke drikker alkohol?

Det er måske en ekstrem sammenligning, men i og for sig er det samme "strategi" som bliver anvendt..

Dr vil jo ikke tjene noget på folk med 56k modem, der er jo ikke nogen der har sådan et idag..

Kan ikke lade være med at grine med dine ekstreme sammenligninger...

Rene!

Prøv at tænk på andre end dig selv.. Det du har skrevet er for mig og se snæversynet.. Men det er du ikke alene om.. Ved der mange der har samme syn på sagen, som du, men det er sgu også ærligt..

Og nogle af de programmer du nævner får mig til at skælve.. Matador? Krøniken? Helt ærlig.. Det er fint hvis man er 70 år gammel, men det er jeg så ikke helt endnu..

Men vi bliver jo nok ikke enige, og en sidste ting... Der er ingen der tvinger dig til at betale licens.

http://www.dr.dk/OmDR/Licens/Privat/Afmelding.htm

­

#11 - 16.05.2010 22:11

Andreas
­
Citér Besvar
malmgren,

Jeg er socialdemokrat, men støtter privatisering af DR. DR lever på deres licens penge, og i min verden virker det som om at de ikke tager konkurrencen seriøst. Hver gang det går skidt piver de overfor regeringen. Det bliver gradvist dyrere og dyrere. Deres egen produktioner har aldrig haft et lavere niveau. Jeg har igennem en meget lang år række IKKE set noget DR jeg gad glo på.

Hvis jeg kunne fravælge DR, ville jeg have valgt dette. Jeg har det end ikke indkodet på mit fjernsyn. Jeg ser det aldrig, og har det fint nok med det.

DR minder mig mest af alt om noget der for 50 år siden, havde ført til en amerikansk invasion. Det hele er et kommunistisk old tids levn, fra dengang hvor politisk indflydelse var relevant. De fleste tv stationer tør alligevel ikke vælge side, for ikke at miste seére. Men at alle SKAL betale til noget fælles er kommunistisk. Ja, vi betaler alle skat, men de penge går da i det mindste til noget brugbart, så som hospitaler, veje og .. lidt velfærd er der vel tilbage.

Jeg vil gerne tillade mig at copy-paste en andmeldelse jeg skrev af DR på trustpilot.dk. 8 har på skrivende tidspunkt fundet det jeg har skrevet nyttigt, så jeg kan ikke være alene om mine holdninger:
============================
Handlinger der for 50 år siden havde ført til amerikansk invasion.

Kommunistisk regeringsstøttet evig middelmådighed. Det er hvad jeg vil sige om DR.

Jeg kan IKKE mindes hvornår DR sidst har lavet en TV udsendelse som jeg har tænkt "Ihhh, den var god". Det eneste gode de producerer er nogle få gode radio programmer.

Desuden er deres metoder for at indkræve licens noget der kunne minde og tyskland og deres gestapo politi. Det har verdenen efter anden verdenskrig forkastet, men det må DR godt. Det kan jo godt drage folk til spekulationer.

Jeg har også meget svært ved at forstå hvorfor man skal betale penge HVIS man har mulighed for at tilgå deres hjemmeside. Jeg har en hjemmeside? Den har DE mulighed for at tilgå, nå nej, sådan foregår det ikke.

Retfærdigheden og demokratiet vil aldrig været fuldendt før DR bliver brugerbetalt, eller reklame betalt. DR er et oldnordisk medie, og oldnordisk levn, fra dengang hvor de var upartiske. De tider er længe bort. Byggeri de regner 200% forkert på, hvordan kan det være muligt? Det er da så korrupt som noget kan blive. Havde jeg gjort det var jeg havnet i fængsel. Men Kenneth "Plumrådden" får hjælp fra regeringen, hvilket jeg aldrig vil forstå, til at indrive endnu mere licens.

I min konklusion, så længe DR opkræver licens vil vi aldrig være et fuldt udviklet demokratisk samfund.
­

#12 - 17.05.2010 09:47

Jesper Høgh
Jesper Høgh
ONTV Pro bruger
­
Citér Besvar
Nej, DR skal ikke have flere penge!
Nej, DR skal ikke privatiseres!

DR skal bruge licenspengene på public service, hvilket i min definition er:
Relevant, oplysende (og det må da gerne være underholdende - sådan skal det da heller ikke være) tv, som der ikke nødvendigvis er penge/seere i - og som de kommercielle stationer derfor, i sagens natur, ikke finder det relevant at producere.

DR skal afholde sig fra at producere tv baseret på købte koncepter, som f.eks. X-Faktor. DR skal i stedet satse på at gøde jorden for nye danske talenter. et par eksempler på dette kunne være: Casper og Mandrilaftalen, Drengene fra Angora, Banjos Likørstue. Disse er eksempler på satsninger der lykkedes. Derudover kunne nævnes mange eksempler på satsninger, der ikke lykkedes. Og dét er jo netop humlen: Kommercielt tv satser på det, de véd seerne vil have - ikke på dét, som seerne ikke vidste, at de ville have.

Forstå ikke dette sådan, at jeg er imod kommercielt tv. Dét er jeg nemlig slet ikke. Jeg mener bare, at hvis man vil sammenligne kommercielt tv med licens tv, så kunne man lige så godt sammenligne æbler med bananer. Det er to helt forskellige ting:

Kommercielt tv er en forretning, hvis fornemste opgave er at tjene penge til ejerne, og altså have flest mulig seere.

Licens tv skal satse på den højest mulige kvalitet til ejerne, som er skatteyderne - altså os alle.

I mediedebatten sidestilles popularitet ofte med kvalitet.
Med fare for at få påhæftet prædikatet Smagsdommer, vil jeg hævde dette:

For nogle dage siden vistes på DR2 Lars Von Triers film Dogville, som jeg genså med stor glæde. Jeg tør æde Bart Simpsons shorts på, at for hver dansker der så Dogville, var der mindst 100 danskere som så Friends, den dag.
Alligevel vil jeg komme med den arrogante påstand, at jeg fik mere ud af at se Dogville, end 100 andre fik ud af at se Friends. Og dette udsagn handler ikke om mig, men om kvalitet sat overfor popularitet.

­

#13 - 17.05.2010 09:55

Morten Trolle
Morten Trolle
Administrator
­
Citér Besvar
Til malmgren:

Fair nok. Der betales moms af licenskronerne.
Der er alle konkurrenterne jo heldigvis fritaget fra at betale moms, så dermed er der igen skabt fair konkurrencevilkår - eller? Nej - de andre betaler jo også moms.

Ville du finde det fair, at skulle betale for fx eb.dk, selvom du aldrig brugte det?
Eneste rigtige ville da være, at ligge licens på aviser og dagblade også, således de også havde en fair chance.

TV2 radio fejlede fordi det ikke kunne konkurrere med P3 m.v. Hvordan skulle en reklame finansieret kanal da også nogensinde kunne hamle op med DRs mange "gratis" radiostationer?

Hvis du læser artiklen om TV2s dårlige regnskab ville du også læse, at underskuddet skabes af hovedkanalen. TV2 arbejder under tvungne krav og har således en række begrænsninger. Slip den fri og du ville se et flot overskud.
Lad TV2 lave deres hovedkanal om til en betalingskanal ala Zulu og Charlie og lad dem være fri af deres public service forpligtelser. De skal nok fortsætte med at lave godt TV, hvis de ønsker at holde på deres seere.

Det er rigtigt, at DR har bidraget med en masse kultur - flot. Nu lever vi bare i 2010 og derfor må vi videre. De musikere der har fået boostet deres karriere af DR var slået igennem på anden vis, hvis de er dygtige nok.
­

#14 - 17.05.2010 11:56

Jesper Høgh
Jesper Høgh
ONTV Pro bruger
­
Citér Besvar
Morten:
Ville du finde det fair, at skulle betale for fx eb.dk, selvom du aldrig brugte det?

Finder du, Morten, det fair, at betale til den midtjyske motorvej, selvom du aldrig bruger den?

Som jeg læser dine indlæg, Morten, så er der kun et kriterium, der skal være opfyldt for at lave tv: Kan det forrentes?

Det er sg'u da logik for perlehøns, at:
Indtægter - omkostninger = overskud.
Heraf følger så uomtvisteligt, at omkostninger og overskud er omvendt proportionale.

Da DR ikke skal give overskud må det, alt andet lige, give mere for pengene, at satse en krone på DR end at satse en krone på en aktionærejet kanal.

Men jeg så (som tidligere antydet) gerne DR skåret ned til 2 tv- og 3 radio kanaler, som så til gængæld (evt med færre penge) skulle stå for AL public service.
­

#15 - 17.05.2010 19:32

Mikkel Nielsen
ONTV Pro bruger
­
Citér Besvar
Danmark er et lille land. Vi har vores eget sprog...en lang historie og en kulturel dybde. Det er i høj grad nogle af de ting som skaber vores identitet som nation, og i mine øjne ting som vi bør værne om.

Licensen er kun en lille brik i dette spil. Andet i samme boldgade kan nævnes: filmstøtten, biblioteksstøtten, støtten til teater, musical, ballet etc.

Hvis man som grundprincip ikke er tilhænger af licensen, så kan jeg ikke se man kan være tilhænger af at støtte dansk film, litteratur og anden kultur. Det er i mine øjne præcis det samme...med den ene lille forskel, at licensen opkræves via et girokort og ikke skattebilletten.

Hvis vi fjerner støtten til dansk film, tv, litteratur og kultur generelt, kan man være 100% sikker på at det vil være en absolut nicheproduktion om 20 år. Dansk kultur vil dø - og det samme vil vores identitet som dansker...omend en døden nok bliver lidt langsommere.

Men selvfølgelig skal kvaliteten være iorden. Det synes jeg iøvrigt også den er. DR har i 40 år produceret fantastisk drama (matador, krøniken mv), børne-tv, nyheder og debatprogrammer - for slet ikke at tale om dansk satire. Iøvrigt samler Søren Ryge på mere end 20. år, stadig ca. 500.000 danskere foran skærmen.

Jeg har intet imod Kanal 5, Tv3 osv...men hvad har de at bidrage med andet end danske undertekster som amerikanske film og serier? De kanaler kommer ALDRIG til at lave "godt dansk" tv, af den simple grund at det simpelthen ikke kan betale sig. En privat tv-station skal tjene penge, og ud fra et profitmaksimerende syn, kan det meget bedre betale sig at genudsende "Friends" i al evighed.

Hvis vi vil bevare en dansk identitet og ikke ende som en nation af kulturelle analfabeter, er vi simpelthen pisket til at kaste samfundskroner i røven af dansk kultur - herunder DR.

­

#16 - 17.05.2010 21:21

Morten Trolle
Morten Trolle
Administrator
­
Citér Besvar
Jesper:
Vi skal naturligvis have veje for at kunne flytte os frem og tilbage.
Du kan ikke sammenligne DR med infrastruktur, hospitaler, plejehjem, børnehaver osv.

Der er ikke nogen der fornægter DR i at arbejdere videre som de gør det i dag. De behøver for min skyld ikke at lave overskud. Men de skal stoppe med at tvinge den almene borger til at betale for det. Den eneste jeg beder om er, at gøre DR til et valg.

Mikkel:
TV3 har leveret Lulu og Leon som er af ganske fornuftig kvalitet.
TV2 har leveret Lærkevej.

Det kan godt være, at de programmer ikke er på højde med Krøniken eller Matador. Men jeg vil gerne "nøjes" med disse serier, hvis det sparer mig 2.400 kroner om året. De 2.400 kan jeg til gengæld bruge på alle de amerikanske film jeg måtte ønske mig på DVD.

For min skyld måtte støtten til Dansk film gerne skæres væsentligt ned så vi kan slippe for alt det Lars von trier og dogme skidt der laves. Hvis man vil lave en dansk film og den bliver god, så skal den nok give overskud uden al den støtte. Så må de bare sætte billetprisen op.
Zentropa er da en dansk virksomhed og den giver da overskud, ligesom Nimbus osv. Ganske vidst får de støtte, men hvis de nu droppede Lars Von trier filmene og brugte penge på nogle af de dygtige instruktører i stedet, eller dansk komik, så skulle de nok fortsætte med at lave overskud.

At DR tiltrækker mange seere mener jeg ikke beviser, at kanalen er god eller programmerne er gode for den sags skyld.
Det handler bare om, at folk vil ha valuta for pengene, så selvfølgelig kigger de på kanalen.

Og vi lever altså i et moderne samfund, hvor grænserne forsvinder lige så stille og roligt.
Vi kan ikke blive ved med, at holde dansk kunstigt i live ved at tvinge os til at betale for det.

Hvis DR er så godt som I siger. Hvorfor så ikke fjerne licenspligten og lade den forblive som betalingskanal. Staten må gerne eje den, de må bare ikke poste penge i den.
Så må vi se, hvor mange som beholder kanalen når de får valget.
­

#17 - 17.05.2010 21:41

Mikkel Nielsen
ONTV Pro bruger
­
Citér Besvar
@Morten

Helt ærlig...hvis du virkelig mener og tror at folk vælger at se Søren Ryge på DR fremfor en film på tv3 de meget hellere vil se, alene fordi de vil ha valuta for deres licenskroner. Prøv lige at sige det højt for dig selv og hør hvor dumt det lyder

Hvor mange danske skuespillere tror du kan leve af at lave de 2-3 danske film om året som kan hvile økonomisk i sig selv? Hvor mange danske skuespillere tror du i fremtiden der vil blive uddannet, hvis ikke deres findes teater, tv, små smalle film?? Lad mig give dig svaret...NUL!

At dansk film i disse år har pæn succes både herhjemme og i udlandet, er jo netop fordi vi igennem mange år har satset på at udvikle dansk filmkultur. Den slags kommer da ikke bare ud af den blå luft.

Hvis du i ramme alvor mener at det danske sprog, historie, kultur mv. ikke er bevaringsværdigt, så er det din sag..og så er vi bare grundlæggende så langt fra hinanden, at jeg ikke har meget mere at bidrage med
­

#18 - 17.05.2010 04:12

Jesper Høgh
Jesper Høgh
ONTV Pro bruger
­
Citér Besvar
@Morten.
Du siger:
Vi skal naturligvis have veje for at kunne flytte os frem og tilbage.
Du kan ikke sammenligne DR med infrastruktur, hospitaler, plejehjem, børnehaver osv.

Her er vi lodret uenige. Jeg mener i høj grad, at et nationalt, uafhængigt/fællesejet medieudbud er at betragte som en del af infrastrukturen. I min begrebsverden handler infrastruktur ikke kun om at kunne transportere varer til Bilka.
­

#19 - 17.05.2010 04:26

Jesper Høgh
Jesper Høgh
ONTV Pro bruger
­
Citér Besvar
tilføjelse til forrige:

...men også at kunne transportere viden.

@Morten

Hvad synes du om den meget liberalistiske, mediemæssigt set, situation som hersker i Italien, Rusland (skal jeg blive ved?)?
Synes du, det er fedt, at den der aktuelt har magten også har medierne?

Nej, det er nemlig rigtigt tænkt: DR kan ikke købes - dét kan Viasat. Hvis du har de penge, en reklame koster - så kan du købe den.

Der skal i Danmark fortsat både være tv der kan købes, og tv der ikke kan!

­

#20 - 18.05.2010 11:24

Morten Trolle
Morten Trolle
Administrator
­
Citér Besvar
Jeg tvivler på, at Danmark bliver så korrupt, at TV2 vil lade sig diktere af højeste betaler.
Og i øvrigt er DR jo også styret af magten. Regeringen kan gøre med kanalen, hvad de vil.

Men jeg synes det er fint med en service til krisesituationer. Behold DR update til nyheder og kriser, gør den skatte finansieret og drop resten (eller lad det i det mindste være valgfrit). Så har vi styr på infrastrukturen.

Og til Mikkel: Jeg provokere også lidt i mit indlæg.
Selvfølgelig skal vi bevare kulturen og støtte op om den. Men jeg mener nu godt vi kan være mere kritiske. Lars Von Trier skal ikke støttes mere

Men DR har taget overhånd. Hvis DR kostede 500 om året ville jeg være mere villig til at acceptere det. Og skal vi have DR skal det være for ALLE. Dvs. folk med Mac og Linux skal have lige så god adgang til deres services som folk med en Windows PC.
Jeg vil til hver en tid se TV2 alligevel, men så kan min datter da få lov at nyde Bamse og Kylling.
DR kunne fint have 3 radio- og 3 tv-kanaler:
- En for børn og om aftenen for voksne
- En for unge
- En for pensionister og andre som holder af Søren Ryge og andre genudsendelser.

Og så fyld nogle reklamer ind i pauserne. Så skulle det nok kunne løbe rundt for 500 om året.
Jeg tror det vi fleste reagere på er, at det som DR sender er for den ældre generation og børn. Det kan godt være, at I synes at amerikansk TV er noget skidt, men det er der nu bare rigtig mange unge som ikke synes.
­

#21 - 18.05.2010 14:49

Ændret 18.05.2010 14:56
Thomas Rasmussen

­
Citér Besvar
Hold da op!

Er det de blå drenge der sidder snakker? privatiseres..?
Aldrig i livet... DR er og bliver Danmarks national kanal nr.1

Tænk på hvad jeres licenspenge udretter:
Musik og kultur udvikles med bl.a. nye musikere

Du får også: DR1, DR2, Ramasjang, DR K og HD og masser af god radio..

>www.dr.dk er en medie uden lige: Masser af tv på nettet(kæmpe arkiv) gammelt og nyt, musikandmeldser, filmandmeldser og andre kulturelle ting. Net radio og nyheder som ikke er så farvede som tv2.. også lige min favorit som er pirat tv(masser af satire og oplysende programmer)..

OGSÅ MIT BEDSTE ARGUMENT: INGEN REKLAMEPAUSER PÅ 2-5 min...

Reklamer er jo til at brække sig over, og det hele bliver mere og mere amerikaniseret herhjemme...

Tænk engang på det... er 2000 kr. så for meget at forlange..

lige en sidste ting

Har læst nogle tidligere indlæg, og i kan jo ikke fornægte at DR laver fandens godt tv.. For i har jo set det meste.. ALT fra dramaserier(Matador, Krøniken og rejseholdet bare for nævne nogle serier der er fantastisk produceret..) OG (Deres satire programmer er jo også helt klart KLASSE for sig selv)

RENE:

dr er bare en nazistisk organisation.

Tag dig sammen!

Jeg er fuldstændig enig. Jeg har kun fri MPEG4 kanaler at samligne med - og dog for når jeg besøger familiemedlemmer så kan jeg jo også se de andre.

- DR kan ses live på din PC - gratis!
- Næsten alle programmer DR har produceret ligger online - og kan ses gratis!
- En lille del af programmerne ligger som podcast.

Og jeg bruger tit podcast jeg gemmer dem på en USB og sætter den i min digitalboks.

DR styrer
­

#22 - 18.05.2010 15:44

Morten Trolle
Morten Trolle
Administrator
­
Citér Besvar
Hej Thomas,

DRs arkiv virker udelukkende på PC.
Du kan streame DR live (undtagen HD) med flash installeret. Det er fint fint.

Men du kan ikke se deres arkiv fra andet end PC.
­

#23 - 20.05.2010 22:52

Jesper Høgh
Jesper Høgh
ONTV Pro bruger
­
Citér Besvar
Morten, du siger:

Jeg tvivler på, at Danmark bliver så korrupt, at TV2 vil lade sig diktere af højeste betaler.
Jeg sympatiserer med din naive tro. Jeg kan bare ikke tilslutte mig den.

Og i øvrigt er DR jo også styret af magten. Regeringen kan gøre med kanalen, hvad de vil.
Ja, og det er jo netop problemet.

­

Besvar

Log ind

Du skal være logget ind for at benytte denne funktion.

Emailadresse:

Adgangskode:

Autologin*

*Autologin bør ikke benyttes på offentlige computere, da andre så vil få adgang til din profil.

Opret ny profil
Glemt din adgangskode?
Læs mere om dine muligheder med en profil

­

© 2012 XION | Sideoversigt | Annoncering | Kontakt os

Gratis hjemmeside | Foto kritik | Tilbudsguide | Billig hosting | EPG data | Jagt

­